expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

रविवार, 28 जून 2020

कर्मगौरवम्

 कर्मगौरवम्

 बुद्धियुक्तो जहातीह उभे सुकृतदुष्कृते।

तस्माद्योगाय युज्यस्व योगः कर्मसु कौशलम् ॥1॥

(यह श्लोक श्रीमद्भगवद्गीता के द्वितीय अध्याय का पचासवाँ श्लोक है।)

बुद्धियुक्तः = इसमत्व बुद्धि युक्त पुरुष

सुकृत दुष्कृते = पुण्य पाप

उभे= दोनों को

इह= इस लोकमें

(एव) = ही

जहाति=त्याग देता है अर्थात् उनसे लिपायमान नहीं होता ।

तस्मात् = इससे

योगाय =समत्वबुद्धि योगके लिये ही

युज्यख = चेष्टा कर

( यह)

योगः = समत्वबुद्धिरूप

योगः=योग ही

कर्मसु = कर्मों में

कौशलम्=चतुरता है अर्थात् कर्म बन्धन से छूटनेका उपाय है।

नियतं कुरु कर्म त्वं कर्म ज्यायो ह्यकर्मणः।

शरीरयात्रापि च ते न प्रसिद्ध्येदकर्मणः ॥2॥

(यह श्लोक श्रीमद्भगवद्गीता के तृतीय अध्याय का आठवाँ श्लोक है।)

त्वम् =तूं

नियतम् =शास्त्र विधि से नियत किये हुए

कर्म=स्वधर्मरूप कर्म को

कुरु=कर

हि =क्योंकि

अकर्मणः =कर्म न करने की अपेक्षा

कर्म = कर्म करना

ज्यायः = श्रेष्ठ है

च = तथा

अकर्मणः =कर्म न करने से

ते = तेरा

शरीरयात्रा= शरीरनिर्वाह

अपि = भी

न= नहीं

प्रसिद्ध्येत् = सिद्ध होगा।

न कर्मणामनारम्भानैष्कर्म्यम् पुरुषोऽश्नुते।

न च सन्यसनादेव सिद्धिं समधिगच्छति ॥3॥

(यह श्लोक श्रीमद्भगवद्गीता के तृतीय अध्याय का चौथा श्लोक है।)

पुरुषः= मनुष्य

न=न (तो)

कर्मणाम् = कर्मों के

अनारम्भात्= करनेसे

नैष्कर्म्यम् = निष्कर्मताको

अश्नुते= प्राप्त होता है

च =और

संन्यसनात् एव= कर्मों को त्यागने मात्र से

सिद्धिम् =भगवत् साक्षात्कार रूप सिद्धिको

समधिगच्छति= प्राप्त होता है

न हि कश्चित्क्षणमपि जातु तिष्ठत्यकर्मकृत्।

कार्यते झवश: कर्म सर्वः प्रकृतिजैर्गुणैः ॥4॥

(यह श्लोक श्रीमद्भगवद्गीता के तृतीय अध्याय का पाँचवाँ श्लोक है।)

हि =क्योंकि

कश्चित् = कोई भी (पुरुष)

जातु =किसी काल में

क्षणम् =क्षणमात्र

अपि= भी

अकर्मकृत् = बिना कर्म किये

न = नहीं

तिष्ठति = रहता है

हि =निःसन्देह

सर्वः =सब (ही पुरुष)

प्रकृतिजैः = प्रकृतिसे उत्पन्न हुए

गुणैः = गुणों द्वारा

अवशः = परवश हुए

कर्मं = कर्म

कार्यते = करते हैं।

तस्मादसक्तः सततं कार्यं कर्म समाचर।

असक्तो ह्याचरन्कर्म परमाप्नोति पूरुषः ॥5॥

(यह श्लोक श्रीमद्भगवद्गीता के तृतीय अध्याय का उन्नीसवाँ श्लोक है।)

तस्मात्= इससे (तूं)

असक्तः = अनासक्त हुआ

सततम् = निरन्तर

कार्यम् = कर्तव्य

कर्म= कर्मका

समाचर=अच्छी प्रकार आचरण कर

 हि =क्योंकि

असक्तः =अनासक्त

पूरुषः =पुरुष

कर्म= कर्म

आचरन् =करता हुआ

परम् = परमात्माको

आप्नोति =प्राप्त होता है

कर्मणैव हि संसिद्धिमास्थिता जनकादयः।

लोकसहमेवापि सम्पश्यन्कर्तुमर्हसि ॥6॥

(यह श्लोक श्रीमद्भगवद्गीता के तृतीय अध्याय का बीसवाँ श्लोक है।)

जनकादयः=जनकादि ज्ञानीजन भी(आसक्तिरहित)

कर्मणा = कर्मद्वारा

एव= ही

संसिद्धिम् = परमसिद्धिको

आस्थिताः = प्राप्त हुए हैं

हि =इसलिये (तथा)

लोकसंग्रहम् = लोकसंग्रहको

संपश्यन् = देखता हुआ

अपि =भी ( तूं )

कर्तुम्= कर्म करनेको

एव=ही

अर्हसि= योग्य है

यद्यदाचरति श्रेष्ठस्तत्तदेवेतरो जनः।

स यत्प्रमाणं कुरुते लोकस्तदनुवर्तते ॥7॥

(यह श्लोक श्रीमद्भगवद्गीता के तृतीय अध्याय का एक्कीसवाँ श्लोक है।)

श्रेष्ठः=(क्योंकि) श्रेष्ठ पुरुष

यत्=जो

यत् = जो

आचरति = आचरण करता है

इतरः = अन्य

जनः= पुरुष (भी)

तत् = उस

तत् = उसके

एव =ही

(अनुसार बर्तते हैं)

सः = वह पुरुष

यत् = जो कुछ

प्रमाणम् =प्रमाण

कुरुते= कर देता है

लोकः =लोग (भी)

तत् = उसके

अनुवर्तते = अनुसार वर्तते हैं।

न बुद्धिभेदं जनयेदज्ञानां कर्मसङ्गिनाम्।

जोषयेत्सर्वकर्माणि विद्वान्युक्तः समाचरन् ॥8॥

(यह श्लोक श्रीमद्भगवद्गीता के तृतीय अध्याय का छब्बीसवाँ श्लोक है।)

विद्वान् =ज्ञानी पुरुष (को चाहिये कि)

कर्मसङ्गिनाम् = कर्मों मेंआसक्ति वाले

अज्ञानाम् =अज्ञानियों की

बुद्धिभेदम् =बुद्धि में भ्रम अर्थात् कर्मों मेंअश्रद्धा

न जनयेत् = उत्पन्न न करे(किन्तु स्वयं)

युक्तः =परमात्माके स्वरूप में स्थित हुआ (और)

सर्वकर्माणि= सब कर्र्मो को

समाचरन्= अच्छी प्रकार करता हुआ

(उनसे भी वैसे ही)

जोषयेत् = करावे।

यदृच्छालाभसन्तुष्टो द्वन्द्वातीतो विमत्सरः।

समः सिद्धावसिद्धौ च कृत्वापि न निबध्यते॥9॥

(यह श्लोक श्रीमद्भगवद्गीता के चौथे अध्याय का बाइसवाँ श्लोक है।)

यदृच्छालाभसंतुष्टः=अपने आप जो कुछ आ प्राप्त हो उसमें ही संतुष्ट रहनेवाला (और)

द्वन्द्वातीतः = हर्षशोकादि द्वन्द्वों से अतीत(तथा)

विमत्सरः = मत्सरताअर्थात् ईर्षा से रहित

सिद्धौ = सिद्धि और

असिद्धौ च = और असिद्धि में

समः= समत्व भाववाला पुरुष (कर्मों को)

कृत्वा =करके अपि भी

न= नहीं

निबध्यते =बंधता है।

सुखदुःखसमे कृत्वा लाभालाभौ जयाजयो।

ततो युद्धाय युज्यस्व नैवं पापमवाप्स्यसि॥10।।

(यह श्रीमद्भगवद्गीता के द्वितीय अध्याय का अडतीसवाँ श्लोक है।)

सुखदुःखे = सुख दुःख

लाभालाभौ = लाभ हानि(और)

जयाजयौ= जय पराजय को

समे= समान

कृत्वा =समझकर

ततः = उसके उपरान्त

युद्धाय = युद्ध के लिये

युज्यस्व =तैयार हो

एवम् =इस प्रकार

(युद्ध करनेसे)(तूं)

पापम् = पापको

न=नहीं

अवाप्स्यसि=प्राप्त होगा।

अनाश्रितः कर्मफलं कार्य कर्म करोति यः।

स सन्यासी च योगी च न निरग्निर्न चाक्रियः॥11॥

(यह श्लोक श्रीमद्भगवद्गीता के छठे अध्याय पहला का श्लोक है।)

यः= जो पुरुष

कर्मफलम् = कर्मके फलको

अनाश्रितः = न चाहता हुआ

कार्यम् = करने योग्य

कर्म = कर्म

करोति = करता है

सः = वह

संन्यासी =संन्यासी

च =और

योगी = योगी है

च = और (केवल)

निरग्निः=अग्नि को त्यागनेवाला

(संन्यासी योगी)

न = नहीं है

च=तथा(केवल) (क्रियाओंको

अक्रियः= क्रियाओं को त्यागनेवाला

(भीसंन्यासी योगी)

न=नहीं है।

सक्ताः कर्मण्यविद्वांसो यथा कुर्वन्ति भारत। 

कुर्याद्विद्वांस्तथाऽसक्तश्चिकीर्षुर्लोकसंग्रहम्॥12॥

(यह श्लोक श्रीमद्भगवद्गीता के तृतीय अध्याय का पचीसवाँ श्लोक है।)

भारत= हे भारत

कर्मणि = कर्म में

सक्ताः = आसक्त हुए

अविद्वांसः =अज्ञानीजन

यथा = जैसे

कुर्वन्ति = कर्म करते हैं

तथा= वैसे ही

असक्तः = अनासक्त हुआ

विद्वान् = विद्वान् (भी)

लोकसंग्रहम्=लोक शिक्षा को

चिकीर्षुः = चाहता हुआ

कुर्यात् = कर्म करे।

कर्मण्येवाधिकारस्ते मा फलेषु कदाचन।

मा कर्मफलहेतुर्भूर्मा ते सङ्गोऽस्त्वकर्मणि॥13॥

(यह श्लोक श्रीमद्भगवद्गीता के द्वितीय अध्याय का सैंतालीसवाँ श्लोक है।)

ते = तेरा

कर्मणि = कर्म करने मात्र में

एव =ही

अधिकारः = अधिकार होवे

फलेषु =

कदाचन = कभी

मा = नहीं (और तूं)

कर्मफलहेतुः=कर्मों के फल की वासनावाला

मा=(भी)मत

भूः =हो (तथा)

ते =तेरी

अकर्मणि= कर्म न करनेमें(भी)

सङ्गः= प्रीति

मा =न

अस्तु = होवे।

 

प्रश्न 1. 
संस्कृतभाषया उत्तरत - 
(क) अयं पाठः कस्मात् ग्रन्थात् सङ्कलितः ? 
(ख) अकर्मणः किं ज्यायः ? 
(ग) जनकादयः केन सिद्धिम् आस्थिताः ? 
(घ) लोकः कम् अनुवर्तते ? 
(ङ) बुद्धियुक्तः अस्मिन् संसारे के जहाति ? 
(च) केषाम् अनारम्भात् पुरुषः नैष्कर्म्यं न प्राप्नोति ? 
उत्तरम् :
(क) 'भगवद्गीता' ग्रन्थात् सङ्कलितः। 
(ख) अकर्मणः कर्म ज्यायः। 
(ग) जनकादयः कर्मणा एव सिद्धिम् आस्थिताः। 
(घ) यद् यद् आचरति श्रेष्ठ: लोकः तत् अनुवर्तते। 
(ङ) बुद्धियुक्तः अस्मिन् संसारे सुकृतदुष्कृते जहाति। 
(च) कर्मणाम् अनारम्भात् पुरुषः नैष्कर्म्यं न प्राप्नोति। 

प्रश्न 2. 
नियतं कुरु कर्म त्वं .......... प्रसिद्ध्येदकर्मणः अस्य श्लोकस्य आशयं हिन्दीभाषया स्पष्टीकुरुत। 
उत्तरम् : 
द्वितीय श्लोक के सरलार्थ एवं भावार्थ का उपयोग करें। 

प्रश्न 3. 
'यद्यदाचरति ......... लोकस्तदनुवर्तते' अस्य श्लोकस्य अन्वयं लिखत। 
उत्तरम् : 
सप्तम श्लोक का अन्वय देखें। 

प्रश्न 4. 
अधोलिखितानां शब्दानां विलोमान् पाठात् चित्वा लिखत -
यथा -  
वशः - अवशः उत्तरसहितम् 
(क) बुद्धिहीनः - बुद्धियुक्तः
(ख) दुष्कृतम् - सुकृतम् 
(ग) अकौशलम् - कौशलम् 
(घ) न्यूनः - ज्यायः 
(ङ) कर्मणः - अकर्मणः 
(च) दुर्गुणैः - गुणैः
(छ) कदाचित् - सततम् 
(ज) निकृष्टः - श्रेष्ठः 

प्रश्न 5. 
अधोलिखितेषु पदेषु सन्धिच्छेदं कुरुत - 
जहातीह, ह्यकर्मणः, शरीरयात्रापि, पुरुषोऽश्नुते, तिष्ठत्यकर्मकृत्, प्रकृतिजैर्गुणैः, कर्मणैव, लोकस्तदनुवर्तते, जनयेदज्ञानाम् 
(क) जहातीह = जहाति + इह 
(ख) ह्यकर्मणः = हि + अकर्मण: 
(ग) शरीरयात्रापि = शरीरयात्रा + अपि 
(घ) पुरुषोऽश्नुते = पुरुषः + अश्नुते 
(ङ) तिष्ठत्यकर्मकृत् = तिष्ठति + अकर्मकृत् 
(च) प्रकृतिजैर्गुणैः = प्रकृतिजैः + गुणैः 
(छ) कर्मणैव = कर्मणा + एव 
(ज) लोकस्तदनुवर्तते = लोकः + तत् + अनुवर्तते 
(झ) जनयेदज्ञानाम् = जनयेत् + अज्ञानाम् 

प्रश्न 6. 
अधोलिखितक्रियापदानां लकारपुरुषवचननिर्देशं कुरुत - 
जहाति, युज्यस्व, कुरु, अश्नुते, समधिगच्छति, तिष्ठति, आप्नोति, अनुवर्तते, जनयेत्, जोषयेत्। 
उत्तरम् :

  1. जहाति - (√हा) लट्लकार, प्रथम पुरुष, एकवचन। 
  2. युज्यस्व - (√युज्) लोट्लकार, मध्यम पुरुष, एकवचन। 
  3. कुरु - (√कृ) लोट्लकार, मध्यम पुरुष, एकवचन। 
  4. अश्नुते - (√अश्) लट्लकार, प्रथम पुरुष, एकवचन। 
  5. समधिगच्छति - (√सम् + अधि√गम्) लट्लकार, प्रथम पुरुष, एकवचन। 
  6. तिष्ठति - (√स्था) लट्लकार, प्रथम पुरुष, एकवचन। 
  7. आप्नोति - (√आप) लट्लकार, प्रथम पुरुष, एकवचन। 
  8. अनुवर्तते - (अनु √वृत्) लट्लकार, प्रथम पुरुष, एकवचन। 
  9. जनयेत् - (√जिन्) विधिलिङ्, प्रथम पुरुष, एकवचन। 
  10. जोषयेत् - (√जुष्) विधिलिङ्, प्रथम पुरुष, एकवचन। 

प्रश्न 7. 
अधोलिखतवाक्येषु रेखाकितपदानां विभक्तीनां निर्देशं कुरुत -
(क) योगः कर्मसु कौशलम्। 
(ख) जीवने नियतं कर्म कुरु। 
(ग) कर्मणा एव जनकादयः संसिद्धिम आस्थिताः। 
(घ) अकर्मणः कर्म ज्यायः। 
(ङ) कर्मणाम् अनारम्भात् पुरुषः नैष्कर्म्यं न अश्नुते। 
उत्तरम् :
(क) कर्मसु - कर्मन्, षष्ठी-विभक्तिः, एकवचनम्। 
(ख) कर्म - कर्मन्, द्वितीया-विभक्तिः, एकवचनम्। 
(ग) कर्मणा - कर्मन्, तृतीया-विभक्तिः, एकवचनम्। 
(घ) अकर्मणः - अकर्मन्, पञ्चमी-विभक्तिः, एकवचनम्। 
(ङ) कर्मणाम् - कर्मन्, षष्ठी-विभक्तिः, एकवचनम्। 

प्रश्न 8. 
प्रदत्तमञ्जूषायाः समुचितपदानां चयनं कृत्वा अधोदत्तशब्दानां प्रत्येकपदस्य त्रीणि समानार्थकपदानि लिखन्तु - 
अनारतम्, मनीषा, गात्रम्, दुष्कर्म, प्राज्ञः, कलुषम्, शेमुषी, अविरतम्, कोविदः, कायः, मतिः, पातकम् , देहः, मनीषी, अश्रान्तम्। 
उत्तरसहितम् : 

प्रश्न 9. 
कर्म आश्रित्य संस्कृभाषायां पञ्च वाक्यानि लिखत - 
उत्तरम् : 
(i) अकर्मणः कर्म ज्यायः भवति। 
(ii) अकर्मणः शरीरयात्रा अपि न सम्भवति।
(iii) अतः असक्तः सततं कर्तव्यं कर्म समाचरेत्। 
(iv) जनकादयः कर्मणा एव संसिद्धिम् आस्थिताः। 
(v) योगः कर्मसु कौशलम्। 

प्रश्न 10. 
पाठे प्रयुक्तस्य छन्दसः नाम लिखत - 
उत्तरम् : 
'अनुष्टुप् छन्दः। 

प्रश्न 11. 
जनः कीदृशैः गुणैः कार्यं करोति ? अधोलिखितं श्लोकमाधृत्य लिखत - 
न हि कश्चित्क्षणमपि जातु तिष्ठत्यकर्मकृत्। 
कार्यते ह्यवश: कर्म सर्वः प्रकृतिजैर्गुणैः॥ 
उत्तरम् : 
जनः प्रकृतिजैः गुणैः कार्यं करोति। अतः कश्चित् अपि क्षणमपि अकर्मकृत् न तिष्ठति। 

बहुविकल्पीय-प्रश्नाः

I. समुचितम् उत्तरं चित्वा लिखत - 

(i) अकर्मणः किं ज्यायः। 
(A) कर्म 
(B) विकर्म 
(C) सत्कर्म 
(D) कुकर्म। 
उत्तरम् :
(A) कर्म 

(ii) जनकादयः केन सिद्धिम् आस्थिताः ? 
(A) अकर्मणा 
(B) विकर्मणा 
(C) कर्मणा 
(D) सत्कर्मणा। 
उत्तरम् :
(C) कर्मणा 

(iii) बुद्धियुक्तः अस्मिन् संसारे के जहाति?
(A) सुकृते 
(B) दुष्कृते 
(C) अकर्मणी 
(D) सुकृतदुष्कृते। 
उत्तरम् :
(D) सुकृतदुष्कृते। 

(iv) केषाम् अनारम्भात् पुरुषः नैष्कर्म्यं न प्राप्नोति ? 
(A) निष्कर्मताम् 
(B) कर्मणाम् 
(C) निष्कर्मणाम् 
(D) स्वार्थकर्मणाम्। 
उत्तरम् :
(B) कर्मणाम् 

(v) कैः गुणैः सर्वः अवशः कर्म कार्यते? 
(A) प्रकृतिजैः 
(B) पूर्वसञ्चितैः 
(C) प्रारब्धैः 
(D) सुसंस्कारैः। 
उत्तरम् :
(A) प्रकृतिजैः

II. रेखाङ्कितपदम् आधृत्य प्रश्ननिर्माणाय समुचितं पदं चित्वा लिखत - 

(i) अस्माकम् कर्मणि अधिकारः वर्तते। 
(A) केषाम् 
(B) कस्य 
(C) कस्मिन् 
(D) कस्याः।
उत्तरम् :
(C) कस्मिन् 

(ii) अकर्मणः कर्म ज्यायः। 
(A) केषाम् 
(B) कस्मात् 
(C) कुत्र 
(D) केन। 
उत्तरम् :
(B) कस्मात् 

(iii) जनकादयः कर्मणा एव सिद्धिम् आस्थिताः। 
(A) केन 
(B) कस्मात् 
(C) कस्यै 
(D) कस्मै। 
उत्तरम् :
(A) केन 

(iv) योगः कर्मसु कौशलम्। 
(A) कः 
(B) किम् 
(C) केषु 
(D) कम्। 
उत्तरम् :
(C) केषु 

(v) जीवने नियतं कर्म कुरु। 
(A) कीदृशम् 
(B) किम् 
(C) कुत्र 
(D) कुतः। 
उत्तरम् :
(A) कीदृशम् 

योग्यताविस्तारः 

अधोलिखितानां सूक्तीनामध्ययनं कृत्वा प्रस्तुतपाठेन भावसाम्यम् अवधत्त - 
1. गच्छन् पिपीलको याति योजनानां शतान्यपि। 
अगच्छन्वैनतेयोऽपि पदमेकं न गच्छति॥ 

2. उद्यमेन हि सिध्यन्ति कार्याणि न मनोरथैः। 
न हि सुप्तस्य सिंहस्य प्रवशन्ति मुखे मृगाः॥ 

3. कर्मणा जायते सर्वं, कर्मैव गतिसाधनम्। 
तस्मात् सर्वप्रयलेन, साध कर्म समाचरेत्॥ 

4. चरन्वै मधु विन्दति, चरन् स्वादुमुदम्बरम्। 
सूर्यस्य पश्य श्रेमाणं, यो न तन्द्रयते चरन्। 

5. जलबिन्दुनिपातेन क्रमश: पूर्यते घटः। 
स हेतुः सर्वविद्यानां धर्मस्य च धनस्य च॥ 

6. दुष्कराण्यपि कार्याणि, सिध्यन्ति प्रोद्यमेन वै। 
शिलापि तनुतां याति, प्रपातेनार्णसो मुहुः॥ 

7. कुर्वन्नेवेह कर्माणि जिजीविषेच्छतं समाः। 
एवं त्वयि नान्यथेतोऽस्ति, न कर्म लिप्यते नरे॥ 


कोई टिप्पणी नहीं:

एक टिप्पणी भेजें

जयतु संस्कृतम्।